Collectieve hospitalisatieverzekering

Wat moet u precies doen als u opgenomen wordt in het ziekenhuis.

Hoe u het beste uw ziekenhuis opname doorgeeft is afhankelijk van de situatie waarin u zich bevindt. Betreft het een geplande opname, spoedopname, is er sprake van een ongeval of bent reeds gehospitaliseerd en dit vergeten melden? Hieronder vindt u de verschillende opties.
Doe steeds zo snel mogelijk de aangifte van uw ziekenhuisopname. Indien mogelijk voor de opname, zodat alles administratief is voorbereid en weet waar u aan toe bent. Als u een AssurCard heeft dan kan hiermee uw ziekenhuisfactuur rechtstreeks afgerekend worden. Het is belangrijk om dit te checken vooraleer u opgenomen wordt in het ziekenhuis.

Geplande opname

 

Met Assurcard

Zonder Assurcard

Wat te doen voor opname?

  • Bij een geplande opname neemt u, vooraleer u naar het ziekenhuis gaat, contact op met onze schadebeheerders op het gratis nummer 0800 93936, tussen 7u30 en17u. 
  • Online melding maken van uw hospitalisatie kan 24/7 via de AssurCard website (www.assurcard.be). 
    krijgt u een melding of uw AssurCard van toepassing is (groen licht) of niet (rood licht).
  • Hou steeds uw AssurCard bij de hand. We hebben uw AssurCard-gegevens nodig tijdens de melding.

 

  • U kan online melding maken van uw hospitalisatie, 24/7 via de website Belfius Insurance Net.
  • Of u kan, vooraleer u naar het ziekenhuis gaat, contact opnemen met onze schadebeheerders op het gratis nummer 0800 93936, tussen 7u30 en17u.

 

Wat te doen tijdens opname?

  • Meldt u aan bij de opnamebalie van het ziekenhuis mét uw AssurCard. 
  • De ziekenhuismedewerker noteert uw AssurCard-gegevens en het derdebetalerssyteem treedt in werking. 
  • Het ziekenhuis mag u geen voorschot vragen.

 

  • Het ziekenhuis kan u eventueel een voorschot vragen.

 

Wat te doen na opname?

  • Belfius Verzekeringen ontvangt uw factuur van het ziekenhuis en betaalt rechtstreeks aan het ziekenhuis. 
  • Na de verwerking van de facturen gelinkt aan uw hospitalisatie zal Belfius Verzekeringen de eventuele niet-verzekerde kosten (vrijstelling, telefoon, televisie, dranken etc.) aan u doorrekenen. 
  • Voor de aangifte van kosten buiten de hospitalisatiefactuur (pre- en postwaarborg) verwijzen wij u naar “Bijkomende kosten inbrengen na uw hospitalisatie”. Voor uw geneesmiddelenattesten, deze kan u onmiddellijk elektronisch verzenden via Assurpharma
  • U ontvangt de ziekenhuisfactuur thuis en zal deze in eerste instantie dienen te betalen.
  • Nadien stuurt u uw ziekenhuisfactuur op naar Belfius Verzekeringen en wij betalen u conform de polisvoorwaarden terug.  
  • U kan de ziekenhuisfactuur onmiddellijk doorsturen via Belfius Insurance Net. Voor uw geneesmiddelenattesten, deze kan u onmiddellijk elektronisch verzenden via Assurpharma.

 







Spoedopname

 

Met Assurcard

Zonder Assurcard

Wat te doen voor opname?

 

  • Bij een spoedopname neemt u of iemand uit uw omgeving zo snel mogelijk contact op met onze schadebeheerders op het gratis nummer 0800 93936 (tussen 7u30 en 17u). 
  • Wij kijken dan voor u na of het derdebetalerssysteem alsnog in werking kan gesteld worden om u de beste service te bieden.
  • Bij een spoedopname neemt u of iemand uit uw omgeving zo snel mogelijk contact op met onze schadebeheerders op het gratis nummer 0800 93936 (tussen 7u30 en 17u). 

 

Wat te doen tijdens opname?

  • Meldt u aan bij de opnamebalie van het ziekenhuis mét uw AssurCard
  • De ziekenhuismedewerker noteert uw AssurCard-gegevens en het derdebetalerssyteem treedt in werking. 
  • Het ziekenhuis mag u geen voorschot vragen.
  • Het ziekenhuis kan u eventueel een voorschot vragen.

 

Wat te doen na opname?

 

  • Belfius Verzekeringen ontvangt uw factuur van het ziekenhuis en betaalt rechtstreeks aan het ziekenhuis. 
  • Na de verwerking van de facturen gelinkt aan uw hospitalisatie zal Belfius Verzekeringen de eventuele niet-verzekerde kosten (vrijstelling, telefoon, televisie, dranken etc.) aan u doorrekenen. 
  • Voor de aangifte van kosten buiten de hospitalisatiefactuur (pre- en postwaarborg) verwijzen wij u naar “Bijkomende kosten inbrengen na uw hospitalisatie”. Voor uw geneesmiddelenattesten, deze kan u onmiddellijk elektronisch verzenden via Assurpharma.

 

  • U ontvangt de ziekenhuisfactuur thuis en zal deze in eerste instantie dienen te betalen.
  • Nadien stuurt u uw ziekenhuisfactuur op naar Belfius Verzekeringen en wij betalen u conform de polisvoorwaarden terug.  
  • U kan de ziekenhuisfactuur onmiddellijk doorsturen via Belfius Insurance Net onder uw persoonlijk schadedossier. Voor uw geneesmiddelenattesten, deze kan u onmiddellijk elektronisch verzenden via Assurpharma.

 



 



Extra hulp nodig tijdens of na uw hospitalisatie? Schakel uw Bijstandsverzekering in.


Met de optionele Bijstandsverzekering van Belfius Verzekeringen kan u 24/7 rekenen op waardevolle hulp, zowel in België als in het buitenland. Als u een bijstandsverzekering heeft, bel dan naar het nummer +32 (02) 286.72.54  voor bijstand. Als u geen bijstandsverzekering heeft of u weet het niet precies, neem dan contact op met onze polis afdeling: via e-mail of telefonisch: 02 286 65 75.

Heeft u na de opname nog andere kosten in te brengen?


Naast de ziekenhuisfactuur heeft u ongetwijfeld nog ambulante kosten (apothekersbriefjes, mutualiteitsattesten, laboratoriumfacturen etc.). Indien zij gemaakt zijn binnen de gewaarborgde periode, net vóór of net ná de hospitalisatie en hieraan gelinkt zijn, kunnen zij verzonden worden naar Belfius Verzekeringen. 
Voor uw geneesmiddelenattesten, deze kan u onmiddellijk elektronisch verzenden via Assurpharma.
U doet dat best gegroepeerd; één keer kort na uw verblijf in het ziekenhuis en een laatste keer na aflopen van de postperiode. 

 

Uw documenten online, 24/7 beschikbaar via Belfius Insurance Net


Via Belfius Insurance Net kan u 24/7 in een beveiligde werkomgeving persoonlijke documenten en gegevens opvragen (zoals de status van uw schadedossier of een bewijs van aansluiting voor u of uw familie). Ook een schadeaangifte of het doorgeven van medische kosten kan u doen via Belfius Insurance Net. Voor meer info, klik hier.

Hoe doet u dat? 

  • Ga naar Belfius Insurance Net.
  • Klik op ‘Aanmelden’.
  • Log eenvoudig in met uw e-id reader, uw identiteitskaart en uw pincode.

 




Heeft u administratieve of inhoudelijke vragen over uw polis? 

  • Over uw polis: neem contact op met de polis afdeling via e-mail of telefonisch: 02 286 65 75.
  • Over uw aangifte of uw dossier: contacteer uw dossierbeheerder op het nummer 02 286 60 30.

 

Andere vragen? FAQ

 



 

Collectieve Hospitalisatieverzekeringen BeCarePlan : meer info