Fiets en werk

Fietsers zijn zwakke weggebruikers. Wanneer ze betrokken raken bij een ongeval zijn ze veel minder beschermd dan de bestuurders van andere types voertuigen. Daarom nemen fietsende werknemers best enkele maatregelen om ongevallen te voorkomen en hun veiligheid te verhogen.


Lees ook:



Kiezen voor een veilig traject

Met de fiets naar het werk is gezond maar het houdt heel wat risico's in. Het is belangrijk dat fietsers zich bewust zijn van het belang van afstand houden, aangepaste snelheid, hoe om te gaan met de dode hoek bij vrachtwagens, het verraderlijke van tramsporen, het gevaar van openzwaaiende portieren,… Daarom moeten fietsers niet kiezen voor het kortste traject naar het werk, maar wel voor de veiligste route.

Kenmerken van een veilige route zijn:

  • afgescheiden fietspaden;
  • zo weinig mogelijk kruispunten;
  • duidelijke signalisatie;
  • wegdek in goede staat;
  • goede verlichting.


Een veilige fiets

Als fiets is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de fiets goed in orde is én in orde blijft. Daarom is regelmatig onderhoud en onderhoud essentieel. Vooral de remmen en de verlichting moeten in alle omstandigheden goed werken.

Fietsuitrusting

Wettelijk verplicht

  • twee remmen (indien de remmen slechts werken als ze volledig aangetrokken zijn, dan moeten ze opnieuw worden ingesteld);
  • een fietsbel;
  • een rode reflector achteraan;
  • twee gele of oranje reflectoren per wiel of een reflecterende witte strook langs beide kanten van de banden;
  • gele of oranje pedaalreflectoren;
  • een witte reflector vooraan.
  • fietsverlichting: vooraan wit of geel licht, achteraan rood licht

Bijkomende handige uitrusting

  • bijkomende fietsverlichting (bv. een halogeenlamp op batterijen) om in het donker of bij slecht weer te rijden;
  • een fietshelm;
  • goede schoenen die niet van de pedalen afglijden;
  • goed opgepompte banden: hoe harder de banden, hoe minder inspanning dit vereist en hoe minder kans op een lekke band;
  • reflecterende kledij (fluohesje).


Fietshelm

Bij een val op het hoofd vermindert een fietshelm de kans op letsels drastisch. Voorwaarde is wel dat het gaat om een goed ontworpen helm (let op de CE-markering), die op de correcte manier gedragen word. Dat betekent dat de riempjes goed moeten aangespannen worden, zodat de helm niet kan verschuiven op het hoofd. Ook moet de helm zo gedragen worden dat het voorhoofd grotendeels bedekt is en de helm tot net boven de wenkbrauwen komt.

Na een val of een hevige klap moet de helm vervangen worden. Ook al ziet hij er niet beschadigd uit het schokabsorptievermogen kan aangetast zijn.


Zichtbaarheid en verlichting

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, of wanneer het zicht beperkt is tot 200 meter, is fietsverlichting verplicht. Vooraan mag het licht wit of geel zijn, achteraan is een rood licht verplicht. De fietsverlichting hoeft niet op de fiets bevestigd te zijn (bv. op de kleding of bagage van de gebruiker) en ze mag knipperen. Een goede verlichting verhoogt niet alleen de zichtbaarheid van de fietser, maar zorgt er ook voor dat de fietser beter obstakels en putten kan opmerken.

Fluohesjes en reflecterende strips vergroten sterk de zichtbaarheid van fietsers. Er bestaan ook kledingstukken (helmen, jassen, fietsbroeken, handschoenen,…) die voorzien zijn van reflecterende strips en zo zorgen voor een betere zichtbaarheid.


Dode hoek

Dodehoekongevallen vormen een zeer ernstig risico. Vrachtwagens die naar rechts afslaan merken soms fietsers niet of laattijdig op. De dode hoek van een vrachtwagen bevindt zich aan de rechterkant, de voorkant en de achterkant van de vrachtwagen.

Voor fietsers is het erg belangrijk om de dode hoek goed in te schatten. Indien er geen oogcontact mogelijk is met de chauffeur dan kan deze de fietser ook niet zien. Vlak voor, naast of achter een vrachtwagen staan of rijden is uiterst gevaarlijk. Voor een fietser is het steeds veiliger om een vrachtwagen die naar rechts wil afslaan voorrang te geven.


Weersomstandigheden

Voor fietsers zijn de weersomstandigheden nog belangrijker dan voor andere bestuurders. Regen, hagel, sneeuw, ijzel,… ze maken het fietsen niet alleen minder aangenaam, ze verhogen ook de kans op valpartijen en ongevallen. Wanneer de weersomstandigheden te gevaarlijk zijn, kan het aangewezen zijn voor fietsers om voor een alternatieve vervoerwijze te kiezen of om thuis te werken indien mogelijk.


Afleiding

Net zoals bij het besturen van een wagen, is ook op de fiets het gebruik van een mobiele telefoon verboden. Het gehoor is erg belangrijk is voor fietsers om aankomend verkeer op te merken, daarom is het belangrijk om geen muziek te beluisteren tijdens het fietsen.

Ook de regels rond alcohol- en druggebruik zijn van toepassing op fietsers.


Verder lezen
:
http://www.fietsersbond.be