Auto en werk

Wie zich dagelijks in het verkeer begeeft om met de wagen naar het werk of klanten te rijden, wordt blootgesteld aan enorm veel risico’s. Chauffeurs moeten daarom de nodige maatregelen nemen om veilig en gezond weer thuis te komen.


Lees ook:



Snelheid

Overdreven snelheid is een van de hoofdoorzaken van zware verkeersongevallen. Hoe sneller men rijdt, hoe langer de remafstand voor een obstakel. Bij een snelheid van 30 km/u, doet een auto er (bij een droog wegdek) 4,5 3m over om stil te staan. Bij 70 km/u bedraagt dit bijna 24m en bij 120 km/u loopt dit op tot 70m.


table-snelheid


snelheid (km/u)

reactieafstand (m)

remafstand (m)

10

2,8

0,5

30

8,3

4,3

50

13,9

12,1

70

19,4

23,6

90

25,0

39,1

120

33,3

69,4

Afhankelijk van de staat van het wegdek (nat, slechte staat), de banden en de remmen is de remafstand nog langer.

Het is dus erg belangrijk om niet enkel de wettelijke snelheid te respecteren maar ook om de snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Bij slechte weersomstandigheden, druk verkeer, oversteekplaatsen, in de buurt van scholen,… is de kans dat er plots moet geremd worden immers groter.

Naast de remafstand moet men ook rekening houden met de reactiesnelheid. Voor wie snel reageert duurt het immers zo’n 0,3 seconden om een obstakel te zien en nog eens 0,3 seconden om de rem in te drukken. Aangezien niet iedereen even snel reageert kan men gerust stellen dat er 1 seconde moet gerekend worden als reactiesnelheid. Hoe hoger de snelheid van de auto, hoe meer meters er afgelegd zijn tijdens deze reactietijd.

Rijassistentiesystemen zoals snelheidsbegrenzers, cruise control,… kunnen helpen om de snelheid beter in de gaten te houden. Voorwaarde is wel dat de chauffeur weet hoe deze systemen functioneren en ze, in geval van nood, ook weer snel kan afzetten.


Rijgedrag

Wie zich asociaal gedraagt in het verkeer heeft meer kans om een ongeval te veroorzaken. Bumperkleven, weigeren te ritsen, bewust verkeersovertredingen begaan, rechts inhalen,… kunnen het gevolg zijn van stress. In het verkeer is het echter belangrijk om je zelfbeheersing niet te verliezen.

Tips om agressief rijgedrag te voorkomen zijn onder meer:

  • accepteren dat andere mensen ook fouten kunnen maken;
  • niet (agressief) reageren op het agressieve rijgedrag van een andere weggebruiker;
  • op tijd en goed uitgerust vertrekken;
  • het goede voorbeeld geven;
  • naar rustige muziek luisteren;
  • steeds voor ogen houden dat het belangrijkste is om veilig van A naar B te rijden.


Afleiding

Er bestaan allerlei zaken die je aandacht kunnen afleiden van het verkeer. Enkele voorbeelden zijn de gsm en smartphone, passagiers, gps,…
Een bestuurder die achter het stuur telefoneert loopt 3 tot 4 keer meer risico op een ongeval. Bij het versturen van een sms, wordt dit risico zelfs 23 maal groter.

In de praktijk vertaalt het gsm gebruik zich in:

  • tragere reacties: de reactietijd van een bestuurder die de gsm gebruikt, verhoogt met 30 à 70%.
  • onaangepast rijgedrag: afwijken van zijn rijstrook, te korte bochten nemen, …
  • minder aandacht: de bestuurder kijkt bijna niet meer in de achteruitkijkspiegels.
  • een mentale overbelasting.

Tips om de aandacht bij het verkeer te houden zijn:

  • niet telefoneren tijdens het rijden. Ook handsfree bellen, beïnvloedt de aandacht;
  • de gps instellen voor het vertrek;
  • pratende passagiers tijdig vragen om even stil te zijn indien de verkeerssituatie dit vraagt.


Fitheid

Rijden met de wagen vergt veel concentratie. Een belangrijke voorwaarde om alert te kunnen reageren op alle prikkels die je onderweg tegenkomt, is dat de chauffeur goed uitgerust is. Een gezonde nachtrust bedraagt zeven tot negen uur.

Enkele aanwijzingen van vermoeidheid achter het stuur zijn:

  • een versuft gevoel,
  • wazig zicht,
  • indommelen,
  • een slingerende rijstijl, en
  • verkeerd schakelen of andere fouten bij het gebruik van de bedieningsorganen.

Andere zaken die de alertheid kunnen verminderen zijn alcohol, drugs en sommige medicijnen. Voor de mogelijke neveneffecten van medicijnen is het raadplegen van de bijsluiter noodzakelijk. Voor alcohol en drugs in een professionele omgeving is nultolerantie de regel.